+49 160 3388333 / +48 600 920 920 BERLIN.Rzeczoznawca@gmail.com

Jako poszkodowani w wypadkach lub kolizjach drogowych w Niemczech, mamy prawo dochodzić odszkodowania bezpośrednio od niemieckiego towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy zdarzenia. Na podstawie prawa niemieckiego, przysługują nam różnorodne roszczenia, takie jak zwrot kosztów naprawy pojazdu, odszkodowanie za całkowitą szkodę lub zmniejszenie wartości rynkowej pojazdu, a także pokrycie innych wydatków związanych z wydarzeniem.

Firma MOTOEXPERT specjalizuje się w kompleksowej obsłudze tego typu zdarzeń. Pomagamy poszkodowanym w dochodzeniu roszczeń, wycenie szkód, organizacji naprawy pojazdu i uzyskaniu pełnego odszkodowania na warunkach niemieckiego prawa. Dysponujemy siecią zaufanych warsztatów w Niemczech oraz współpracujemy z niezależnymi rzeczoznawcami i prawnikami, którzy reprezentują nasze interesy w tych sprawach.

Kluczowe informacje:

  • Możliwość dochodzenia odszkodowania bezpośrednio od niemieckiego ubezpieczyciela sprawcy
  • Zwrot kosztów naprawy pojazdu według faktury warsztatu lub wyceny rzeczoznawcy
  • Odszkodowanie za całkowitą szkodę lub zmniejszenie wartości rynkowej auta
  • Pokrycie kosztów holowania, wynajmu pojazdu zastępczego i innych wydatków
  • Kompleksowa obsługa przez firmę MOTOEXPERT

Dochodzenie odszkodowania od niemieckiego ubezpieczyciela

Zgodnie z prawem niemieckim, poszkodowanemu Polakowi po wypadku samochodowym lub kolizji drogowej na terenie Niemiec przysługują następujące roszczenia: zwrot kosztów naprawy pojazdu uszkodzonego podczas wypadku/kolizji według faktury polskiego lub niemieckiego warsztatu naprawczego lub według opinii niemieckiego rzeczoznawcy samochodowego, odszkodowanie w wysokości pozwalającej na zakup porównywalnego pojazdu w regionie zamieszkania poszkodowanego w przypadku szkody całkowitej, odszkodowanie za zmniejszenie wartości rynkowej pojazdu powypadkowego.

Koszty naprawy pojazdu uszkodzonego podczas wypadku

Poszkodowanemu przysługuje zwrot kosztów naprawy pojazdu powypadkowego według faktury polskiego lub niemieckiego warsztatu naprawczego w wysokości do maksymalnie 130% wartości brutto pojazdu sprzed wypadku. Faktura jest weryfikowana przez rzeczoznawcę. Poszkodowany ma prawo do swobodnego wyboru warsztatu naprawczego w Polsce lub w Niemczech. Może też naprawiać samochód we własnym zakresie i rozliczyć się na podstawie opinii rzeczoznawczej.

Zwrot kosztów naprawy według faktury warsztatu

Poszkodowany ma prawo do zwrotu kosztów naprawy pojazdu powypadkowego według faktury polskiego lub niemieckiego warsztatu naprawczego w wysokości do maksymalnie 130% wartości brutto pojazdu sprzed wypadku. Faktura jest weryfikowana przez rzeczoznawcę.

Zwrot kosztów naprawy według opinii rzeczoznawcy

Poszkodowany ma prawo do zwrotu kosztów naprawy pojazdu według opinii niemieckiego rzeczoznawcy samochodowego. Opinia techniczna opiera się na niemieckich przepisach i kryteriach korzystnych dla poszkodowanego. Kalkulacja szkody jest wyliczana na podstawie cen nowych, oryginalnych części producenta i stawek roboczogodzinowych do 240 euro.

Wartość samochodu po wypadku

W przypadku szkody całkowitej (Totalschaden) poszkodowanemu Polakowi za zniszczony pojazd przysługuje odszkodowanie w wysokości pozwalającej na zakup porównywalnego pojazdu w jego regionie zamieszkania. Na oszacowanie wartości pojazdu wpływają: data pierwszej rejestracji, rok budowy, stan techniczny, przebieg, liczba poprzednich właścicieli, wyposażenie, pochodzenie, rodzaj eksploatacji, wcześniejsze naprawy. Niestety niemieccy rzeczoznawcy często nie znają stanu i realiów rynku z regionu zamieszkania poszkodowanego obcokrajowca, przez co zaniżają wartość pojazdu.

Określanie wartości pojazdu w przypadku szkody całkowitej

Na określenie wartości pojazdu po wypadku wpływają takie czynniki, jak: data pierwszej rejestracji, rok budowy, stan techniczny pojazdu, przebieg całkowity, ilość poprzednich właścicieli, stopień zadbania, pochodzenie, charakter eksploatacji, wyposażenie standardowe i dodatkowe, wcześniejsze naprawy i ich jakość, serwisowanie. Istotna jest również aktualna, regionalna sytuacja rynkowa, która niestety często nie jest brana pod uwagę przez niemieckich rzeczoznawców.

Czynniki wpływające na wycenę wartości pojazdu

Na oszacowanie wartości pojazdu po wypadku wpływają takie czynniki, jak: data pierwszej rejestracji, rok budowy, stan techniczny, przebieg, liczba poprzednich właścicieli, wyposażenie, pochodzenie, rodzaj eksploatacji oraz wcześniejsze naprawy. Niestety niemieccy rzeczoznawcy często nie znają specyfiki rynku z regionu zamieszkania poszkodowanego obcokrajowca, co prowadzi do zaniżania wartości pojazdu.

Zmniejszenie wartości rynkowej pojazdu powypadkowego

Zgodnie z niemieckim prawem, poszkodowanemu w wypadku na terenie Niemiec przysługuje odszkodowanie za zmniejszenie wartości rynkowej auta powypadkowego (tzw. Wertminderung). Dotyczy to pojazdów, które nie są starsze niż 10 lat i wcześniej były bezwypadkowe. Nawet przy prawidłowej naprawie samochód jest już uznawany jako pojazd powypadkowy (Unfallwagen), co utrudnia jego sprzedaż.

Koszty sporządzenia opinii technicznej

Poszkodowanemu w wypadku lub kolizji w Niemczech przysługuje prawo swobodnego wyboru rzeczoznawcy samochodowego. Koszty opinii technicznej (Schadengutachten) wykonanej przez rzeczoznawców z MOTOEXPERT są rozliczane na podstawie cesji wierzytelności i opłacane bezpośrednio przez odpowiedzialne towarzystwo ubezpieczeniowe, a nie przez poszkodowanego. Polecane jest skorzystanie z niezależnego rzeczoznawcy z MOTOEXPERT ze względu na jego bezstronność.

Wybór niezależnego rzeczoznawcy

Koszt opinii technicznej MOTOEXPERT jest rozliczany na podstawie cesji wierzytelności i opłacany bezpośrednio przez ubezpieczyciela, a nie przez poszkodowanego. Niemieccy rzeczoznawcy często żądają wysokich zaliczek od obcokrajowców, ale wszyscy rzeczoznawcy z MOTOEXPERT akceptują cesje wierzytelności i wykonują swoją pracę bezgotówkowo.

Rozliczanie kosztów opinii

Koszt opinii technicznej MOTOEXPERT jest rozliczany na podstawie cesji wierzytelności i opłacany bezpośrednio przez ubezpieczyciela, a nie przez poszkodowanego. Niemieccy rzeczoznawcy często żądają wysokich zaliczek od obcokrajowców, ale wszyscy rzeczoznawcy z MOTOEXPERT akceptują cesje wierzytelności i wykonują swoją pracę bezgotówkowo.

naprawa pojazdów z OC sprawcy w Niemczech – motoexpert

Zgodnie z prawem niemieckim, poszkodowany Polak może dochodzić odszkodowania bezpośrednio od niemieckiego towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy wypadku samochodowego lub kolizji drogowej. Motoexpert pomaga w kompleksowej obsłudze takich spraw, w tym w dochodzeniu roszczeń, wycenie szkód, naprawie pojazdów z OC sprawcy i uzyskaniu pełnego odszkodowania.

Koszty prawnika reprezentującego poszkodowanego

W przeciwieństwie do Polski, w Niemczech koszty doradztwa prawnego są generalnie pokrywane przez towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy wypadku lub kolizji drogowej. Niemieccy adwokaci (mówiący po polsku), z którymi współpracuje Motoexpert, nie pobierają od poszkodowanego obcokrajowca żadnych zaliczek za reprezentację poszkodowanego w procesie dochodzenia kosztów prawnika.

Koszty holowania i wydobycia uszkodzonego pojazdu

Jeżeli pojazd został uszkodzony podczas wypadku lub kolizji drogowej w Niemczech i nie nadaje się do dalszej jazdy, poszkodowany może ubiegać się o zwrot kosztów jego holowania do najbliższego warsztatu naprawczego lub na parking. W wielu przypadkach koszty wydobywania uszkodzonego pojazdu z miejsca zdarzenia również podlegają refundacji przez niemieckie towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy.

Co więcej, jeśli poszkodowany musi przetransportować swój uszkodzony pojazd z Niemiec do Polski w celu dokonania naprawy w polskim warsztacie, te koszty holowania często są w pełni pokrywane przez ubezpieczyciela – o ile nie doszło do szkody całkowitej według niemieckich norm.

Kompleksowa obsługa przez firmę MOTOEXPERT gwarantuje, że wszystkie należne poszkodowanemu koszty holowania i wydobywania uszkodzonego pojazdu zostaną w pełni rozliczone i pokryte przez odpowiedzialne towarzystwo ubezpieczeniowe.

Koszty wynajmu pojazdu zastępczego

Po wypadku drogowym w Niemczech, poszkodowany ma prawo wynająć samochód zastępczy na czas naprawy uszkodzonego pojazdu lub do momentu zakupu nowego auta w przypadku szkody całkowitej. W takiej sytuacji, niemiecka firma ubezpieczeniowa może potrącić maksymalnie do 20% kosztów wynajmu jako rekompensatę za oszczędności na eksploatacji własnego, nieutrzymywanego pojazdu.

Rekompensata za oszczędności

Jeżeli poszkodowany zdecyduje się na wynajem samochodu zastępczego, towarzystwo ubezpieczeniowe może potrącić do 20% wartości kosztów wynajmu pojazdu zastępczego jako rekompensatę za oszczędności na eksploatacji własnego, nieutrzymywanego pojazdu przez czas naprawy lub zakupu nowego samochodu. Jest to standardowe rozwiązanie przewidziane w niemieckim prawie odszkodowawczym.

Odszkodowanie za niemożność korzystania z pojazdu

Zamiast wynajmowania samochodu zastępczego, poszkodowany w wypadku lub kolizji w Niemczech może domagać się odszkodowania za brak możliwości użytkowania własnego samochodu. Odszkodowanie jest wyliczane w opinii technicznej rzeczoznawcy według stawki ryczałtowej za dzień. W przypadku uszkodzenia pojazdu służącego do celów zarobkowych, odszkodowanie obejmuje również kwotę utraconego dochodu.

Inne roszczenia odszkodowawcze

Jeżeli poszkodowany otrzymał odszkodowanie z własnej polisy AC i odciągnięto tzw. zwrot udziału własnego z tej polisy, może on zażądać zwrotu tego udziału od towarzystwa ubezpieczeniowego sprawcy wypadku/kolizji w Niemczech.

Koszty bezpośrednio związane z wypadkiem

Poszkodowanemu mogą zostać zwrócone koszty hotelu, biletów na transport itp. poniesione w związku z wypadkiem w Niemczech. Wymagane jest przedłożenie oryginalnych rachunków.

Koszty zniszczonych przedmiotów

Jeżeli w wypadku drogowym w Niemczech uległy zniszczeniu przedmioty należące do poszkodowanych, a ich naprawa jest nieekonomiczna lub niemożliwa, poszkodowanemu przysługuje zwrot ich kosztów. Dotyczy to np. odzieży, sprzętu elektronicznego, bagażu itp.

Koszty postoju uszkodzonego pojazdu

Osoba poszkodowana po szkodzie w Niemczech może domagać się zwrotu opłaty postojowej za okres do dnia wydania opinii rzeczoznawcy, np. 10-35 euro za dzień dla samochodów osobowych.

Odszkodowanie ryczałtowe

Poszkodowany może otrzymać odszkodowanie ryczałtowe (Unfallpauschale) na drobne koszty związane ze zdarzeniem, takie jak korespondencja czy rozmowy telefoniczne, bez konieczności ich udokumentowania.

Koszty rejestracji nowego pojazdu

W przypadku szkody całkowitej poszkodowany w Niemczech może zażądać wyrównania kosztów związanych z wyrejestrowaniem starego samochodu i zarejestrowaniem nowego, a także kosztów nowych tablic rejestracyjnych.

Zwrot opłaconej akcyzy

W przypadku szkody całkowitej poszkodowany może także zażądać zwrotu opłaconej akcyzy za utracony pojazd.

Wniosek

Poszkodowany Polak po wypadku samochodowym lub kolizji drogowej na terenie Niemiec ma prawo do szeregu roszczeń odszkodowawczych, takich jak: zwrot kosztów naprawy pojazdu, odszkodowanie za wartość samochodu, a także odszkodowanie za zmniejszenie wartości rynkowej. Dochodzenie tych roszczeń oraz kompleksowa obsługa odszkodowań za wypadek w Niemczech to specjalność firmy MOTOEXPERT, która pomaga poszkodowanym obcokrajowcom w uzyskaniu należnego im odszkodowania.

Kluczowym elementem procesu jest prawidłowe oszacowanie wartości pojazdu oraz kosztów jego naprawy. Nasi doświadczeni rzeczoznawcy z MOTOEXPERT gwarantują rzetelną wycenę zgodną z niemieckimi przepisami, co zapewnia poszkodowanym uzyskanie pełnego odszkodowania należnego im na podstawie prawa niemieckiego.

Zachęcamy wszystkich poszkodowanych Polaków, którzy doznali szkody w wypadku lub kolizji drogowej w Niemczech, do skontaktowania się z nami. Profesjonalnie poprowadzony proces dochodzenia roszczeń gwarantuje uzyskanie należnego odszkodowania i pełne zadośćuczynienie za poniesione straty.

FAQ

Jakie roszczenia przysługują poszkodowanemu Polakowi po wypadku samochodowym lub kolizji drogowej na terenie Niemiec?

Zgodnie z prawem niemieckim, poszkodowanemu Polakowi po wypadku samochodowym lub kolizji drogowej na terenie Niemiec przysługują następujące roszczenia: zwrot kosztów naprawy pojazdu uszkodzonego podczas wypadku/kolizji według faktury polskiego lub niemieckiego warsztatu naprawczego lub według opinii niemieckiego rzeczoznawcy samochodowego, odszkodowanie w wysokości pozwalającej na zakup porównywalnego pojazdu w regionie zamieszkania poszkodowanego w przypadku szkody całkowitej, odszkodowanie za zmniejszenie wartości rynkowej pojazdu powypadkowego.

Do jakiej wysokości przysługuje zwrot kosztów naprawy pojazdu powypadkowego?

Poszkodowanemu przysługuje zwrot kosztów naprawy pojazdu powypadkowego według faktury polskiego lub niemieckiego warsztatu naprawczego w wysokości do maksymalnie 130% wartości brutto pojazdu sprzed wypadku. Faktura jest weryfikowana przez rzeczoznawcę.

Czy poszkodowany ma prawo do swobodnego wyboru warsztatu naprawczego?

Tak, poszkodowany ma prawo do swobodnego wyboru warsztatu naprawczego w Polsce lub w Niemczech. Może też naprawiać samochód we własnym zakresie i rozliczyć się na podstawie opinii rzeczoznawczej.

Jak określana jest wartość pojazdu w przypadku szkody całkowitej?

W przypadku szkody całkowitej (Totalschaden) poszkodowanemu Polakowi za zniszczony pojazd przysługuje odszkodowanie w wysokości pozwalającej na zakup porównywalnego pojazdu w jego regionie zamieszkania. Na oszacowanie wartości pojazdu wpływają: data pierwszej rejestracji, rok budowy, stan techniczny, przebieg, liczba poprzednich właścicieli, wyposażenie, pochodzenie, rodzaj eksploatacji, wcześniejsze naprawy.

Jakie czynniki wpływają na określenie wartości pojazdu po wypadku?

Na określenie wartości pojazdu po wypadku wpływają takie czynniki, jak: data pierwszej rejestracji, rok budowy, stan techniczny pojazdu, przebieg całkowity, ilość poprzednich właścicieli, stopień zadbania, pochodzenie, charakter eksploatacji, wyposażenie standardowe i dodatkowe, wcześniejsze naprawy i ich jakość, serwisowanie. Istotna jest również aktualna, regionalna sytuacja rynkowa.

Czy poszkodowanemu przysługuje odszkodowanie za zmniejszenie wartości rynkowej pojazdu powypadkowego?

Tak, zgodnie z niemieckim prawem, poszkodowanemu w wypadku na terenie Niemiec przysługuje odszkodowanie za zmniejszenie wartości rynkowej auta powypadkowego (tzw. Wertminderung). Dotyczy to pojazdów, które nie są starsze niż 10 lat i wcześniej były bezwypadkowe.

Czy poszkodowany ma prawo swobodnego wyboru rzeczoznawcy samochodowego?

Tak, poszkodowanemu w wypadku lub kolizji w Niemczech przysługuje prawo swobodnego wyboru rzeczoznawcy samochodowego. Koszty opinii technicznej (Schadengutachten) wykonanej przez rzeczoznawców z MOTOEXPERT są rozliczane na podstawie cesji wierzytelności i opłacane bezpośrednio przez odpowiedzialne towarzystwo ubezpieczeniowe, a nie przez poszkodowanego.

Kto pokrywa koszty doradztwa prawnego w Niemczech?

W Niemczech, w przeciwieństwie do Polski, koszty doradztwa prawnego są generalnie pokrywane przez towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy wypadku lub kolizji drogowej. Niemieccy adwokaci (mówiący po polsku), z którymi współpracuje Motoexpert, nie pobierają od poszkodowanego obcokrajowca żadnych zaliczek.

Jakie koszty związane z holowaniem i wydobyciem pojazdu przysługują poszkodowanemu?

Jeżeli uszkodzony podczas wypadku lub kolizji w Niemczech pojazd nie nadaje się do ruchu drogowego, poszkodowanemu przysługują koszty holowania pojazdu do najbliższego warsztatu lub na parking. Transport do Polski do warsztatu naprawczego jest często w pełni zwracany.

Czy poszkodowany może wynająć samochód zastępczy?

Tak, poszkodowany w wypadku drogowym w Niemczech może wynająć samochód zastępczy na czas naprawy uszkodzonego auta lub na czas niezbędny do zakupu nowego pojazdu w przypadku szkody całkowitej. Firma ubezpieczeniowa potrąca wówczas maksymalnie do 20% jako rekompensatę za oszczędności na eksploatacji własnego auta.

Czy poszkodowany może otrzymać odszkodowanie za brak możliwości użytkowania pojazdu?

Tak, zamiast wynajmowania samochodu zastępczego, poszkodowany w wypadku lub kolizji w Niemczech może domagać się odszkodowania za brak możliwości użytkowania własnego samochodu. Odszkodowanie jest wyliczane w opinii technicznej rzeczoznawcy według stawki ryczałtowej za dzień.

Jakie inne roszczenia może zgłosić poszkodowany?

Poszkodowany może zgłosić m.in. następujące roszczenia: zwrot udziału własnego z polisy AC, koszty bezpośrednio związane z wypadkiem (np. hotel, bilety), koszty zniszczonych przedmiotów, koszty postoju uszkodzonego pojazdu, odszkodowanie ryczałtowe, koszty rejestracji nowego pojazdu, zwrot opłaconej akcyzy.
ZAPYTAJ