Likwidacja szkody z OC sprawcy w Niemczech czy ze swojego AC w Polsce?
Poszukując najbardziej korzystnych rozwiązań, warto zaufać wiedzy i doświadczeniu sprawdzonego zespołu ekspertów. Niezależni rzeczoznawcy samochodowi ze Stowarzyszenia MOTOEXPERT stoją zawsze po stronie klienta, dbając o jak najlepszą realizację jego interesu finansowego.
Problem, którym się dziś zajmiemy, dotyczy likwidacji niezawinionej szkody komunikacyjnej powstałej na terenie Niemiec. Co jest bardziej korzystne z punktu widzenia poszkodowanego: likwidacja szkody z AC w Polsce czy może skorzystanie z opcji naprawy pojazdu z OC sprawcy w Niemczech? Zagadnienie to objaśniamy na przykładzie konkretnego zdarzenia komunikacyjnego oraz sporządzonych na jego podstawie obliczeń. W rolach głównych występują: towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy wypadku, towarzystwo ubezpieczeniowe poszkodowanego, broker ubezpieczeniowy, poszkodowany/leasingodawca oraz Stowarzyszenie Międzynarodowych Rzeczoznawców Techniki Samochodowej MOTOEXPERT. Zapraszamy do lektury!
<h2>Objaśnienia podstawowych terminów</h2>
Wypadek drogowy – zdarzenie w ruchu drogowym, w wyniku którego jeden lub więcej uczestników ruchu drogowego odnosi obrażenia lub ponosi śmierć.
Broker ubezpieczeniowy – według aktualnie obowiązujących przepisów prawnych osoba prawna lub fizyczna, która po uzyskaniu zezwolenia ze strony Komisji Nadzoru Finansowego oraz wpisaniu na listę brokerów wykonuje czynności brokerskie. Broker ubezpieczeniowy jest po części pośrednikiem ubezpieczeniowym, jak również dystrybutorem ubezpieczeń. Działa on na rzecz zarówno klienta (osoby poszukującej ubezpieczenia), jak i towarzystwa ubezpieczeniowego (sprzedawcy ubezpieczeń). Innymi słowy broker ubezpieczeniowy jest odpowiedzialny zarówno przed klientem, jak i firmą, którą reprezentuje. Jego odpowiedzialność polega na konieczności wykonania rzetelnej analizy potrzeb klienta oraz prezentacji oferty firmy ubezpieczeniowej.
<h2>Opis wypadku</h2>
Zdarzenie miało miejsce na autostradzie A4 w Niemczech. W naczepę polskiego kierowcy z dużą prędkością wjechał niemiecki TIR. Sprawca zdarzenia nie dostosował prędkości do panujących warunków drogowych. Być może zasnął lub nie zauważył w porę stojących w korku pojazdów. Dokładny przebieg wydarzeń jest przedmiotem dochodzenia ze względu na śmierć, jaką poniósł na miejscu sprawca wypadku. Pojazd polskiego kierowcy został przesunięty o kilka metrów, uderzając w pojazd przed nim, a ten w kolejny. Jak nietrudno się domyślić, w tej sytuacji zadziałał tragiczny w skutkach efekt domina.
Na miejsce wypadku wezwane zostały służby porządkowe. Policja na miejscu szybko stwierdziła, po czyjej stronie leży wina. Uszkodzone pojazdy zostały odholowane na parking pomocy drogowej, a miejsce zdarzenia uprzątnięto.
Jak wynika z późniejszych dokumentów, akcja ratunkowa wraz z uporządkowaniem miejsca zdarzenia wygenerowała koszty w wysokości 27 482 euro.
<h2>Likwidacja szkody z OC sprawcy w Niemczech</h2>
Następnie poszkodowany przewiózł pojazd (pięciomiesięczny ciągnik marki DAF będący w leasingu na okres pięciu lat) na własny koszt do Polski, gdzie rozpoczął procedurę likwidacji szkody komunikacyjnej. W celu ustalenia optymalnych warunków naprawy poszkodowany zwrócił się do swojego brokera, a ten zalecił mu likwidację szkody z własnego AC na warunkach polskich z możliwością regresu do ubezpieczyciela sprawcy. Zgodnie ze standardową procedurą towarzystwo ubezpieczeniowe wysłało własnego likwidatora szkód, który wycenił koszt naprawy według AC na kwotę 89 452 euro brutto (po przeliczeniu z PLN na EUR). Kwota szkody przekroczyła tym samym 70% wartości pojazdu i uznana została za szkodę całkowitą.
W okresie leasingowania użytkownik pojazdu zobowiązany jest do stosowania wszelkich wytycznych zawartych w umowie. W opisywanym przypadku umowa leasingowa nie ograniczała użytkownikowi możliwości skorzystania z innej metody zlikwidowania powstałej szkody. W poszukiwaniu najbardziej optymalnego rozwiązania poszkodowany zwrócił się więc do Stowarzyszenia Międzynarodowych Rzeczoznawców Samochodowych MOTOEXPERT. W efekcie klient odstąpił od likwidacji szkody z AC, jak zalecił mu broker ubezpieczeniowy i skorzystał, za namową specjalistów MOTOEXPERT, z bezpośredniego dochodzenia odszkodowania z OC sprawcy wypadku.
Rzeczoznawca SMRTS MOTOEXPERT wykonał niezależną, precyzyjną opinię techniczną na warunkach i prawach miejsca zdarzenia. Zgodnie z obowiązującymi w Niemczech regulacjami szkoda do 130% wartości pojazdu nie stanowi szkody całkowitej. Według opinii technicznej sporządzonej przez rzeczoznawcę SMRTS MOTOEXPERT wartość szkody nie przekroczyła 130% wartości pojazdu. Pojazd został więc odstawiony do ASO i tam poddany naprawie.
<h2>Informacje dotyczące naprawy pojazdu</h2>
Spadek wartości rynkowej pojazdu według opinii technicznej: 6 000 euro
Rynkowa wartość pojazdu przed szkodą (według opinii rzeczoznawcy): 132 000 euro brutto
Koszt naprawy: 122 478 euro brutto
Technologiczny czas naprawy: 21 dni
Wszelkie dodatkowe koszty towarzyszące szkodzie zostały opłacone przez towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy. Wśród nich, między innymi:
– niezależna, niemiecka opinia techniczna,
– koszt adwokata reprezentującego poszkodowanego,
– koszt wynajęcia pojazdu zastępczego na czas likwidacji szkody,
– odszkodowanie za utratę zdrowia i doznanie bólu przez kierowcę,
– koszty holowania.
<h2>Sposoby likwidacji szkody w liczbach</h2>
Matematyka nie kłamie. Dlatego też przedstawiamy najbardziej wymowne zestawienie danych liczbowych, podsumowujące dwa sposoby likwidacji szkody powstałej na terenie Niemiec – z własnego AC w Polsce oraz z OC sprawcy w Niemczech.
a) wartość pojazdu
– według AC: 104 000 euro brutto
– według SMRTS MOTOEXPERT: 132 000 euro brutto
b) wartość pozostałości po wypadku
– według AC: 37 000 euro brutto
– według SMRTS MOTOEXPERT: 12 211 euro brutto
c) wartość kosztów naprawy
– według AC: 89 452 euro brutto
– według SMRTS MOTOEXPERT: 155 175 euro brutto
W opisanym przypadku ustalono możliwość naprawienia pojazdu do kwoty 171 600 euro brutto, co stanowi 130% wartości pojazdu.
<h2>Dlaczego warto korzystać z usług MOTOEXPERT?</h2>
Korzystając z usług Stowarzyszenia Międzynarodowych Rzeczoznawców Samochodowych MOTOEXPERT, poszkodowany odniósł niekwestionowaną korzyść ekonomiczną. Postępując wbrew propozycji brokera i likwidując niezawinioną szkodę komunikacyjną z OC sprawcy w Niemczech, klient działał w swoim najlepszym interesie.
Stowarzyszenie MOTOEXPERT z siedzibą w Kielcach jest organizacją pozarządową, która zrzesza w swych szeregach grono wykwalifikowanych rzeczoznawców samochodowych, biegłych sądowych, ekspertów techniki samochodowej oraz adwokatów, którzy wykonują niezależne usługi rzeczoznawcze i prawne w zdarzeniach drogowych na terenie Polski, Niemczech, Austrii, Szwajcarii i wielu innych krajów Unii Europejskiej.
Skorzystanie z oferty Stowarzyszenia MOTOEXPERT pomoże Państwu uniknąć wielu problemów związanych z likwidacją zagranicznych szkód powypadkowych, a także przyśpieszy proces likwidacji szkód komunikacyjnych oraz uzyskanie pełnego odszkodowania.